Blogger Layouts

Saturday 7 January 2012

5 cara untuk mendapatkan tidur yang secukupnya


Letak telefon  anda di Ruang Tamu- Sekiranya anda terlalu banyak memiliki barangan  berunsur teknologi di bilik tidur, ia secara tidak langsung akan mempengaruhi fikiran anda untuk memikirkan mengenai produktiviti dan bukannya untuk merehatkan minda. Anda perlu menetapkan fikiran bahawa ditempat tidur hanyalah untuk tidur dan bukannya untuk memikirkan mengenai masalah lain.  Sekiranya anda mengalami kesukaran untuk meletakkan telefon di ruang tamu, anda juga boleh menggunakan inisiatif lain dengan menetapkan mode senyap pada telefon anda. Segala urusan anda boleh uruskan pada keesokan paginya.
Elakkan daripada mengambil kafein- Kandungan  kafein boleh membuatkan anda sukar untuk tidur. Kesan daripada kafein yang anda ambil berkemungkinan akan menjadi lebih lama daripada apa yang anda jangkakan. Pada kebiasaannya, kesan kafein dirasai selama lapan jam sebelum kesannya hilang daripada tubuh anda. Sekiranya anda meminum kopi pada waktu petang dan menghadapi kesukaran untuk tidur pada sebelah malam, berkemungkinan ia adalah kesan kafein yang anda ambil pada petang tadi. Merancang masa untuk pengambilan kafein berkemungkinan akan membantu anda tidur dengan lebih mudah.
Jauhkan haiwan peliharaan dari tempat tidur- Adakah anda tidur bersama haiwan kesayangan anda? Ini juga boleh menyebabkan anda mendapat tidur yang tidak cukup berkemungkinan disebabkan alahan atau pergerakan yang dilakukan oleh haiwan peliharaan. Anda dinasihatkan untuk meletakkan haiwan peliharaan anda di luar bilik tidur anda untuk membolehkan anda mendapat rehat yang secukupnya.
Pastikan bilik tidur anda dalam keadaan tenang, gelap, dan selesa- Bagi sesetengah orang, pergerakan, cahaya atau bunyi yang sedikit pun mampu untuk membuatnya terjaga.  Anda dinasihat untuk menggunakan penutup telinga, langsir, penghawa dingin atau sebagainya untuk mencipta persekitaran tidur yang ideal. Sekiranya anda mahu terjaga pada waktu tengah malam, anda dinasihat untuk membuka lampu yang lebih kecil dan malap, dan bukannya dengan membiarkan lampu asal bilik anda menyala. Suhu bilik yang paling sesuai untuk anda tidur adalah sekitar 20 hingga 22 darjah celcius.
Elakkan tidur siang- Tidur pada siang hari hanya akan membuatkan keadaan menjadi lebih buruk jika anda biasanya memiliki masalah tidur. Sekiranya anda mahu tidur pada siang hari, anda dinasihat untuk menetapkan dalam masa yang pendek iaitu sekitar 15 hingga ke 30 minit sahaja. Di bawah ini akan dinyatakan masa tidur yang paling sesuai untuk setiap peringkat umur tetapi ianya juga bergantung kepada keperluan seseorang itu untuk mendapatkan rehat yang secukupnya.
Bayi yang baru lahir : 18 jam (+)
1–12 bulan : 14–18 jam
1–3 tahun : 12–15 jam
3–5 tahun : 11–13 jam
5–12 tahun : 9–11 jam
Remaja : 7–10 jam (bergantung terhadap tahap keaktifan seseorang remaja)
Orang dewasa : 7–8 jam (+)
Wanita mengandung : 8 jam (+)

No comments:

Post a Comment